Satu anugerah yang patut dijaga

Assalamualaikum

Kini saya lebih suka menggunakan ayat baku. HEHE :p


Indah bila anugerah yang diberi olehNYA kita jaga dengan sebaiknya. Bukannya dipertikai dan dihina. Batas aurat itu penting. Bukannya saya mahu menyatakan diri saya sudah cukup sempurna tapi mencuba kearah kebaikan itu tidak salah dan menasihati antara satu sama lain itu cukup menyedarkan saya.

Saya tahu saya sendiri tidak menjaga aurat saya dengan sebaiknya. Tetapi insyallah saya pasti boleh menjaganya dengan sebaiknya. Doakan saya boleh ?

Aurat ?
Kehormatan diri seseorang yang patut wajib dijaga dan dipelihara sepanjang masa. Sesuatu yang tidak dibenarkan wanita mempersembahkannya di hadapan lelaki ajnabi dan begitu sebaliknya

Perkara yang saya selalu lihat :
  1. Budak yang duduk asrama kalau duduk hostel , kalau balik mesti singgah toilet kat station bus then tukar baju and terus free hair.
  2. Gambar kat fb tak pakai tudung tapi sebaliknya die bertudung di luar. Apekah niat anda sebenarnya apabila menunjukkan rambut itu ?
  3. Anda selalu menyorokkan rambut yang berwarna dengan memakai tudung.
  4. Pakai legging tapi anda bertudung. Tahukah anda bahawa legging tu jarang ?
  5. Selalu nampak perempuan pakai baju kurung yang jarang tapi tak pakai inner and kain dalam. Sama je kalau tak payah pakai pape. Betul kan? Anda boleh memberangsangkan kaum Adam lah. 


Maaf andai saya menyatakan salah di sini. Saya cuma menyatakan pendapat. Kalau boleh tolong jaga aurat anda. Saya pun juga begitu. 


Saya tahu siapa diri saya yang sebenar. Berubah ke arah kebaikan itu tidak salah. Saya sedar siapa diri saya. Hanya keluarga , rakan yang mengenali saya dengan sebtulnya dan ALLAH sahaja yang tahu bagaimana diri saya yang sebenarnya. Janganlah awak menilai diri seseorang dengan melihat luaran semata mata. Lihat pada hati bukannya fizikal. 

Asslamualaikum :) 



10 comments:

  1. batas pergaulan juga perlu dijaga . tidak ada erti kalau menutup aurat tetapi batas pergaulan tidak dijaga . percakapan dan segala . juga , kurang-kurang kan mengepil gambar anda di laman ini . boleh juga meransang lelaki . juga takut nanti lelaki lebih mengagumi anda lebih dari Allah S.W.T . kalau benar mahu berubah . nasihat cuma diberi .

    saya juga berhijab

    ReplyDelete
  2. Bukanya saya nak berubah dengan secara mendadak. Itu perubahan yang sangat drastik . Nampak sangat itu hipokrit. Slow and steady adalah yang terbaik. Perlahan perlahan untuk berubah itu tiada salahnya. Ini webpage saya. Terpulang pada saya untuk berbuat apa pada webpage ini.

    Thanks for your feedback :)

    ReplyDelete
  3. betul . ini hak awak . saya cuma memberi nasihat . adalah tidak perlu untuk awak meletak kan sesuatu yang boleh meransang lelaki . kita tidak tahu apa yang mereka fikirkan . nafsu mereka cuma satu . yang satu itu besar sekali . sedangkan bau sahaja sudah membangkit nafsu mereka nan satu . ini pula sesuatu yang boleh di tatap . :-)

    ReplyDelete
  4. I knew it. that's why i kate thanks for the feedback. i'll appreciated that a lot. nasihat awak akan berguna bagi saya. terima kasih ye :)

    ReplyDelete
  5. sekali kite rase nak berubah nak tuju kebaikan,ALLAH akan terus dekat dengan kita :). insyaAllah..
    hadis qudsi ALLAH berfirman yang bermaksud, '...barang siapaa yang mendekati-Ku sejengkal,maka Aku akan mendekatinya satu hasta. barang siapa yang mendekati-Ku satu hasta Aku akan mendekatinya satu depa. dan barang siapa yang datang kepada-ku dalam keadaan berjalan,maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari...'

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas nasihat yang diberi. Saya sangat menghargainya. Insyaallah saya akan berubah ke arahNYA. Amin :)

    ReplyDelete